پایگاه ریسینی

بروزترین پایگاه خبری ریسینی

پایگاه ریسینی

بروزترین پایگاه خبری ریسینی

بروزترین پایگاه خبری ریسینی

  • ۰
  • ۰

چگونه یک تولید محتوای جذاب شما را از فرش به عرش می برد؟!

بیایید با مرور یک داستان قدیمی شروع کنیم!

روزی مرد کوری گوشه خیابانی نشسته و کلاهش را کنار پایش قرار داده بود. کنار کلاه تابلویی گذاشته و  روی تابلو نوشته بود: “من کور هستم لطفا به من کمک کنید.” روزنامه نگار خوش ذوقی از کنارش می‌گذشت، او متوجه مرد شد و دید فقط چند سکه در داخل کلاه افتاده است… چند سکه دیگر داخل کلاه انداخت و بدون اینکه از مرد کور اجازه بگیرد تابلوی او را برداشت! آن را برگرداند و جمله دیگری روی آن نوشت و دوباره کنار پای او گذاشت و رفت. عصر همان ‌روز، روزنامه‌نگار در مسیر برگشت بود که متوجه شد کلاه مرد کور پر از سکه و اسکناس شده است. مرد نابینا از صدای قدم‌های خبرنگار، او را شناخت و خواست اگر او همان کسی است که آن تابلو را نوشته، بگوید که بر روی آن چه چیزی نوشته است؟

روزنامه‌نگار جواب داد: چیز خاص و مهمی نبود، من فقط نوشته شما را به شکل دیگری نوشتم. او لبخندی زد و به راه خود ادامه داد. مرد کور هیچوقت ندانست که او چه چیزی نوشته است. اما روی تابلوی او خوانده می‌شد: “امروز بهار است، ولی من نمی‌توانم آن را ببینم!”

خب! داستان مرد نابینا برایتان آشنا نبود؟

تبدیل یک دخلِ خالی به یک صندوق پرپول و پررونق به رویاهایتان شباهت نداشت؟

خوب خودتان را جای مرد نابینا گذاشتید؟

حتما می پرسید چرا به ذهن خودش نرسیده بود؟

راستی شما روی تابلوی کسب و کارتان چه محتوایی نوشته اید؟!

این داستان قدیمی به خوبی به ما می گوید که یک تولید محتوای جذاب چگونه می تواند کسب و کارتان را زیرورو کند، حتی اگر یک گدای معمولی باشید!

محتوا کی و کجا مهم شد؟

تاثیر محتوای جذاب و باکیفیت در جذب مخاطب، مربوط به دیروز و امروز نیست. از قدیم گفته اند خوش زبان باش در امان باش! یعنی محتوایی که به مخاطب ارائه می کنید می تواند در تصمیم گیری او تاثیر گذار باشد و در نهایت سرنوشت شما را تغییر دهد! بنابراین تعجبی ندارد اگر بگوییم تاریخچه پرداختن به محتوا بر می گردد به زمان ظهور اولین ارتباط ها بین انسان های نخستین!

 

تولید محتوا

به هر حال چیزی که مهم است شمایید! در زمان خودتان! اینکه در این لحظه شاهراه موفقیتتان را پیدا کردید و به دنبال ایجاد یک تحول بزرگ هستید!

جذاب بودن محتوا همه جا مهم بوده و هست!

اگر شما در جایگاه یک معلم محتوای جذابی برای ارائه نداشته باشید دانش آموزانتان کوله به دست آماده شنیدن صدای زنگ خواهند بود! مثل خودتان در خیلی از کلاس های دوران مدرسه!

اگر شما مجری یک برنامه باشید و کاریزما و جذابیت لازم برای اجرا را نداشته باشید، مخاطبانتان شبکه را عوض خواهند کرد!

اگر نویسنده باشید… اگر کمدین باشید… اگر فروشنده باشید… و هزار اگر دیگر!

حتما بخوانید :  آموزشی کاربردی برای تولید محتوای استاندارد

جذابیت محتوا همه جا مهم بوده و هست و نقش آن در انواع فعالیت های اقتصادی کوچک و بزرگ، قدیمی و جدید، آنلاین و آفلاین و… قابل انکار نیست. این روز ها هم با گرم شدن بازارِ کسب و کارهای اینترنتی و نقش پررنگ و تعیین کننده ای که محتوا در این نوع کسب و کارها ایفا می کند همه به دنبال تولید هرچه بهتر محتوا برای سایت های خودشان هستند. در ادامه روش ها و تکنیک هایی برای تولید محتوای جذاب را قرارداده ایم.

خدا را چه دیدید، شاید یکی از همین نکته ها رمز پیروزی شما شد!

ده روش جذب محتوا

ده روش برای جذاب نگاری محتوا !

پا جای پای دیگران نگذارید!

تا حالا فکر کرده اید اگر قرار بود همیشه همه چیز مثل قبل انجام شود، هیچوقت هیچ چیز جدیدی اختراع نمیشد؟!

مثلا اولین بار چه کسی فکر کرد اسباب بازی های کوچکِ به دردنخور را داخل تخم مرغ های پلمپ شده بگذارد و آن را به “شانسی” یکی از خرید های مورد علاقه کودکان  تبدیل کند؟!

همه این تحول و جذابیت حاصل خلاقیت کسی است که اولین بار جرات کرد ساختار ها را بشکند!

چرا شما نتوانید پا را فراتر از چهارچوب ها بگذارید؟!

در تولید محتوا به دنبال این نباشید که راه و روشی را که هزاران نفر رفته اند تکرار کنید. چون در بهترین حالت به همان مقصدی می رسید که آن ها رسیده اند! استفاده از عنوان های تکراری، جمله های کلیشه ای، سوال های مرسوم و… جذابیتی برای مخاطب ایجاد نمی کند. گاهی به کار بردن خلاقیت در محتوا می تواند برگ برنده شما باشد. البته منظور ما این نیست که با محتوای عجیب و غریب و ناشناخته مخاطب را سردر گم کنید! بلکه می توانید با ایجاد تغییر در روش های مرسوم یک قدم جلوتر از رقبا قرار بگیرید.

از مخاطب بگویید نه از خودتان!

یکی از اصول اولیه و مهم کاریزما این است که برای مخاطب در مورد خودش بگویید! معمولا انسان ها دوست دارند در مورد خودشان بشنوند! پس سعی کنید محتوا به دور محور مخاطب بچرخد تا در او احساسِ لذت ایجاد کند. با این روش شما پیام ها واهداف خودتان را طوری که مشتری دوست دارد ارائه می کنید. خودتان را جای مخاطب بگذارید. فرض کنید به دنبال یک شامپو نرم کننده هستید و با جمله های زیر روبه رو می شوید:

۱-این شامپو حاوی مواد نرم کننده است.

۲-پس از مصرف این شامپو شما موهای نرم و لطیفی خواهید داشت!

کدام یک از این جملات برای شما جذاب تر است؟ مسلما گزینه دوم! چون در جمله دوم از شما صحبت شده است!

لطفا عصا قورت ندهید!

تولید یک محتوا مانند خلق یک اثر هنری است! احساس، سلیقه و انعطاف نیاز دارد!

محتوایی که پیام هایش را با جدیت و نظم افراطی و جمله های خشک، پشت سر هم ردیف کند، مانند یک سخنران عصاقورت داده خشن مخاطب را خسته می کند!

حتما بخوانید :  فروش اینترنتی خود را با اصول بازاریابی چندبرابر کنید

می توانید حرف هایتان را در خلال داستان بگویید، از ضرب المثل ها و کنایه ها استفاده کنید، شوخی و طنازی کنید، حتی گاهی شاعر شوید و برای مخاطب شعر بخوانید!

زبان خوش مار را از سوراخ بیرون می آورد، چه برسد به مشتری!

محتوای جذاب

سرگرمی بسازید!

تا جایی که می توانید حرف هایتان را با روش های سرگرم کننده و با جنبه تفریحی به مخاطب منتقل کنید. حتما نرم افزار نظر سنجی که در بسیاری از فروشگاه های بزرگ اینترنتی و حتی سنتی قرار دارد را دیده اید! یک صفحه با چند شکلک که چهره های خوشحال، بی تفاوت و ناراحت را نشان می دهد. شما پس از خرید با کلیک بر روی یکی از این شکلک ها در نظرسنجی فروشگاه شرکت خواهید کرد! خودمانیم اگر قرار بود یک فرم به دستتان بدهند تا آن را پر کنید حاضر بودید برایش وقت بگذارید؟! البته این فقط یک مثال بود.

شما هم می توانید بسیاری از مطالبتان را در قالب یک محتوای سرگرم کننده و خوشایند به مخاطب انتقال دهید. به عنوان مثال ارائه اطلاعات عددی دقیق و آمار در مورد کسب و کار یا محصولتان نشان دهنده صداقت و شفافیت شما با مشتری است. اما استفاده از نمودارها به جای نوشتن اعداد، می تواند مطالعه این آمار را برای مشتری جذابتر کند.

مخاطب و محتوای سحرآمیز!

یکی از روش هایی که میتواند مانند یک آهنربا مخاطب را به محتوا بچسباند و تا آخرین لحظه جذبش کند، وجود یک معما و تلاش برای فهمیدن یک راز است! در این روش شما می توانید با چند سوال شروع کنید تا کنجکاوی مخاطب را برانگیزید! باید آنچنان او را درگیر کنید که تا آخرین لحظه تشنه رسیدن به جواب باشد و با اشتیاق محتوا را دنبال کند. البته باید این اطمینان را به او بدهید که در ادامه پاسخی هیجان انگیز دریافت خواهد کرد. سپس در مسیر حل معما پیام هایتان را انتقال دهید و در یک شرایط مناسب و ترجیحا پرشور هم خودتان و هم مخاطبتان را به هدف برسانید!

شنوا باش تا کاریزما شوی!

می دانید چرا جوانان امروزی به جای اینکه اخبار را از شبکه های رادیویی و تلوزیونی و ماهواره ای یا روزنامه ها ببینند، در اینستاگرام و شبکه های مجازی خبر می خوانند؟ یکی از دلایل این جذابیت اینست که شبکه های اجتماعی به آن ها اجازه می دهد نظرشان را بیان کنند! شنونده یا خواننده محض بودن مخاطب را کسل می کند و باعث می شود از خیرِ محتوا بگذرد! هر چقدر هم که محتوای شما مفید و پرمغز‌ باشد! بنابراین بهتر است مخاطب را وارد جریان گفتگوی دوطرفه کنید. از او سوال بپرسید و راه هایی برای دریافت و تحلیل نظرات مخاطب پیش بینی کنید. شما با پرسش از مخاطب این احساس را به او القا می کنید که ارزشمند و مهم است.

حتما بخوانید :  چگونه با تولید محتوا کسب درآمد کنیم؟

مثبت اندیش باشید!

بدون شک می دانید که انسان های عادی و سالم ذاتا به گزینه های مثبت و خوشحال جذب می شوند! و از افراد منفی دوری می کنند. بنابراین داشتن یک نگرش مثبت و امیدوارانه در محتوا بر روی مخاطبان تاثیر گذاشته و محبوبیت شما را بالا می برد. در واقع مخاطبان برای اینکه این احساسات مثبت را از شما دریافت کنند و خودشان خوشحال تر و امیدوارتر شوند به شما نزدیک خواهند شد. علاوه براین نگرش مثبتِ شما، نشان دهنده اعتماد به نفس بالایتان در عرصه کسب و کار است. که باعث می شود مخاطبان به سمت شما جذب شده و به شما اعتماد کنند.

یکی باشید برای همه!

شاید بعضی روحانیون و سخنرانان مذهبی را دیده باشید که در تمام قشرها حتی افرادی که در بند دین و احکام مذهبی نیستند، محبوبیت خاصی به دست آورده اند؟! این افراد به این حد از جذابیت می رسند که از مرز های اعتقاد و فرهنگ عبور می کنند و می توانند بیش از دیگران تاثیرگذار باشند.

یکی از نکاتی که باید در تولید محتوا به آن توجه کنید تفاوت های فردی مخاطبان است. باید سعی کنید در مطالبی که می سازید به فرهنگ، سن، اعتقادات و سلیقه همه مخاطبان احترام بگذارید و آن ها را در نظر داشته باشید. تلاشتان این باشد که برای همه بنویسید! برای اجرای این تکنیک می توانید خودتان را جای تک تک مخاطبان بگذارید و متن یا ویدیو خود را بازنگری کنید.

تک بُعدی کار نکنید!

در ادامه نکته قبل باید بگوییم که مخاطبان شما ممکن است به انواع مختلف محتوا علاقه مند باشند. بنابراین برای اینکه بتوانید دل همه را به دست آورید، به تولید یک نوع از محتوا مانند محتوای متنی بسنده نکنید. بلکه محتوای ویدیویی، صوتی، گرافیکی و… را در کنار هم مورد توجه قرار دهید.

راستگو باشید!

همیشه گفته اند گردن راستگو چهار وجب است! الحق هم که درست گفته اند! کسی که صادق باشد همیشه میان مردم سربلند است!

شاید فکر کنید گفتنِ بعضی دروغ ها یا تعاریفِ اغراق آمیز باعث جذابیت و دیده شدن محتوای تولیدی شما می شود. شاید هم واقعا این اتفاق بیفتد! اما دیر یا زود حقیقت برای مردم روشن می شود و آن موقع هر جذابیت و محبوبیتی هم که به دست آورده باشید یک شبه از دست خواهید داد!

به یاد داشته باشید که مخاطب متوجه درستی و نادرستی محتوای شما می شود و اگر به صداقتتان پی ببرد تا همیشه طرفدارتان خواهند ماند!

ما هستیم…

امیدواریم مطالعه این مقاله به رشد حرفه ای شما کمک کرده باشد.

راستی اگر برای تولید محتوای جذاب کمک خواستید روی ما حساب کنید! J

یادتان نرود، نظر شما برای ما خیلی مهم است! 
منبع

  • ۹۸/۱۲/۰۸
  • رضا یاری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی