پایگاه ریسینی

بروزترین پایگاه خبری ریسینی

پایگاه ریسینی

بروزترین پایگاه خبری ریسینی

بروزترین پایگاه خبری ریسینی

  • ۰
  • ۰

همواره در فیلم ها و انیمیشن‌های جذاب دیده‌اید که یکی از تفاوت‌های اساسی جادوگران چیره دست با آدمهای معمولی در تسلطشان به فرمول‌های حیاتی در خلق یک اثر است. پس بهتر است که از هرگونه مقدمه طولانی دوری کنیم و ساده بگوییم که برای نوشتار یک رپورتاژ آگهی موفق نیز بایستی به فرمول‌های جادویی و موثر توجهی ویژه داشت.

واقع بین باشیم دیگر دوره‌ی استفاده از جملاتی مانند: «ما بهترینیم!»…«روی دست محصولات ما، محصولی نیست!»… «حتماَ برای داشتن رضایت از ما خرید کنید!» و یا حتی «بهتر از ما در تجربه و کیفیت وجود ندارد!» گذشته است…

امروزه مردم به دلیل دسترسی بی حد و حصر به منابع اینترنتی و نشریات، به تمامی زوایای تبلیغات مستقیم آشنایی داشته و اگر بوی محتوای تبلیغاتی ناشیانه‌ای به مشامشان برسد، بلافاصله از آن تبلیغ فاصله می‌گیرند؛ بنابراین می‌بایست محتوای تبلیغاتی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که نه تنها بوی تبلیغ نویسی نداشته باشد، بلکه گویی توسط کاربران و فعالان سایت یا نشریه انتشاردهنده و به شکلی کاملاَ غیرمستقیمنوشته شده باشد.

در واقع مخاطب بایستی احساس کند که نگارنده تنها قصد به اشتراک گذاری تجربیات خود را دارد.

فرمول جادویی اول: تولید یک محتوای خاص + دست کشیدن از رفتار ویزیتور‌گونه!

همیشه گفتیم… و باز هم می‌گوییم که تولید یک محتوای مناسب، مفید و به روز، در عین توجه به نیازهای اجتماع در تمامی زمینه‌ها می‌تواند موفقیت را برای شما در پی داشته باشد… اما توجه داشته باشید کهنحوه‌ی نگارش در رپورتاژ آگهی قدری متفاوت است!

اول انکه شما باید رفتار ویزیتوری برای قالب کردن سمج‌گونه‌ی یک محصول به مشتری را فراموش کنید! و مثل یک دوست و یک مشاور دلسوز، ابتدا اعتماد مخاطب خود را به خوبی جلب کرده و سپس به او کمک کنید که با ذهنی آسوده به سراغ محصول مورد نظر آمده و اقدام به خرید نماید.

 

مثل دو دوست

فرمول جادویی دوم: ارائه راه حل‌های کاربردی و کمتر دیده شده

برای همه‌مان پیش می‌آید که برای حل کردن مشکلاتمان به سراغ منابع اینترنتی برویم. در چنین فرصت ایجاد شده‌ای اگر راه حلتان برای حل آن مشکل واقعاَ کاربردی باشد، به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد.

بگذارید برایتان یک مثال بزنم… بسیاری از افراد و به خصوص مادران خانه، همواره با وجود حشرات و حیوانات خانگی در خانه درگیر هستند. حالا اگر شما محتوایی واقعاَ کاربردی با عنوان مثلاَ «۸ راه کاربردی برای خلاص‌شدن از شر حشرات و حیوانات خانگی» تولید کنید، این مطلب می‌تواند همواره با بازخورد مناسبی از سوی اعضاء خانواده‌ها همراه شده و حتی این مطلب می‌تواند در بخش علاقمندی‌های مرورگر اینترنتی افراد یا به صورت چاپ شده در روی کابینت خانه‌ها قرار گیرد…

حالا وقت آن است که محصول خود را به صورت زیرپوستی و در لا به لای این محتوای ارزشمند و واقعاَ کاربردی بگنجانید.

فرمول جادویی سوم: محصول خود را فریاد نزنید!

بدون یک طرح ریزی هوشمندانه، محصول خود را در بوق و کرنا نکنید و بهترین بودنش را (حتی اگر واقعاَ بهترین باشد) فریاد نزنید!

با خرد بیشتری عمل کنید و متوجه شوید که شما ابتدا نیاز دارید که نیازهای مخاطب خود را کشف و از بطن معضلات جامعه استخراج کنید. پس از شناخت درست نیازهای مخاطبان، حالا وقت آن است که راه‌هایی واقعاَ کاربردی در پی پاسخگویی به این نیازها ارائه دهید و با هر راهکار و هر جمله، اعتماد هرچه بیشتر مخاطب خود را به دست آورید.

نحوه معرفی یک محصول

فرمول جادویی چهارم : مثل یک کارآگاه … به دنبال سرنخ!

پس از شناخت دقیق نیازهای مخاطبان، به تمامی زوایا و وجوه یک محصول برای حل نیازهای مشتری احتمالی، اشراف کامل داشته باشید و هر سوالی را، حتی اگر ساده باشد، در ذهن خود طرح کرده و برای آن پاسخ مناسبی داشته باشید. توجه کنید که مطمئناَ هر سوال ساده‌ای هم که برای شما پیش می‌آید، برای مخاطبانتان هم به وجود می‌آید.

 

پس برای هر مسئله‌ی جزئی نیز پاسخی داشته باشید که اعتماد مخاطبتان به صورت صد در صدی جلب شود و به شما و محصولتان برای حل نیازهای خود، ایمان بیاورد. این دیدگاه مثبت دستیابی به فرمول بعدی را برایتان آسانتر می‌سازد.

فرمول جادویی پنجم : ایجاد حس وفاداری در مخاطب

این فرمول به میزان قابل توجهی به فرمول قبلی وابسته است؛ به این شکل که اگر اعتماد مخاطب خود را واقعاَ به دست آورید و خریدار به محصول شما، به چشم حل‌کننده‌ی نهایی نیاز خود نگاه کند، اصطلاحاَ یکحس وفاداری و یک پایگاه وجودی مثبت در فرد نسبت به محصول و محتوای راهکارگونه‌ی شما ایجاد می‌شود و می‌تواند به عنوان یک سفیر و مبلغ غیرمستقیم محصول شما، در جامعه به ایفای نقش بپردازد.

به یاد داشته باشید که هیچگاه از تأثیرات مثبت تبلیغ دهان به دهان یک محصول یا محتوای راهکاری در جامعه غافل نشوید.

سخن فروش برایان تریسی

فرمول جادویی ششم : محتوای لذتبخش تولید کنید

بگذارید یک خط مشی دوس داشتنی ترسیم کنیم…پس بهتر است اول از همه شما سخاوتمند باشید.سخاوت مولفه‌ایست که همه آن را می‌پسندند و اگر رپورتاژ اگهی شما به گونه‌ای باشد که یک مطلب واقعاَ اموزشی را به مخاطب هدیه دهد، محتوا برای مخاطب به یک عنصر ارزشمند تبدیل شده و شما توسط مخاطبان متعددی دنبال خواهید شد…

و این دقیقاَ زمان طلایی کار شماست که بایستی هنر به خرج داده و با متنی خلاقانه و استفاده از عناصر گرافیکی جذاب، مخاطب را بیش از پیش با خود همراه کرده و او را بدون حس کردن هیچگونه تبلیغی، تا انتهای هدف به دنبال خود بکشانید…

این را باور کنید که آگهی‌ های صرفاَ تبلیغاتی، فقط و فقط و فقط برای فعالان حوزه‌ی تبلیغات جذابیت دارد… و نه مخاطب عامی که به دنبال حل شدن واقعی نیاز خود است…!

فرمول جادویی هفتم : منابع منتشر کننده را به خوبی بشناسید

برای شناخته شدن و اصطلاحاَ برای «توی چشم آمدن»، شما نیاز به یک یا چند منبع انتشار معتبر برای محتواهای رپورتاژی خود خواهید داشت؛ به همین دلیل بایستی تمامی ریزجزئیات یک منبع منتشر کننده را به خوبی شناسایی کنید.

 اما این جزئیات شامل چه مواردیست…؟! ما به شما می‌گوییم:

  1. از معتبر بودن منبع منتشر‌کننده‌ی انتخابیتان مطمئن شوید. این اطمینان برای با قدرت بیشتر کار کردن شما بسیار ضروریست و بایستی اطمینان حاصل کنید که منبع انتشار دهنده‌ی رپورتاژ آگهی شما، طیف وسیعی از مخاطبان با سلایق و نیازهای مختلف را با خود به همراه داشته باشد.
  2. با قالب، تایپوگرافی و ستون بندی منبع منتشر کننده‌تان کاملاَ آشنا شوید و برای ادامه‌ی همکاری با آن منبع و جلب اعتماد مخاطبتان، پیرو آن قواعد عمل کنید.
  3. قواعد ویراستاری و تیترنویسی منبع را کاملاَ جدی گرفته و با آن هماهنگ باشید.
  4. پس از آگاهی به تمامی قواعد منبع انتشار دهنده، راه‌های ارائه‌ی خلاقیت و جذابیت بیشتر در متون و ساختار را کشف کرده و آن ها را اعمال کنید.

فرمول جادویی هشتم : توجه به بدنه‌ی رپورتاژ آگهی

دستیابی و تسلط به این فرمول، نیازمند مطالعات متعدد و کسب تجربه می‌باشد. بگذارید برایتان یک مثال دیگر بیاورم…

شما بایستی به این مسئله اشراف پیدا نمایید که نوشتن متون و پاراگراف‌های طولانی موثر است یا نگارش پاراگراف‌هایی کوتاه، مختصر و مفید؟!

و یا بررسی کنید که به فراخور محتوایتان، بهتر است از زبان کاملاَ رسمی و یا کاملاَ عامیانه بهره بگیرید و یا از ترکیبی از این دو حال استفاده کنید؟!

بنابراین ابتدا رپورتاژ آگهی‌های جذاب، تأثیرگذار و کارا را شناسایی کرده و به تحلیل این موارد در راه دستیابی به یک رپورتاژ آگهی موثر و جذاب بپردازید.

فرمول جادویی نهم : یک داستان جذاب بنویسید

چه ایرادی دارد که یک داستان نویسی مناسب از نیازهای مخاطبانتان داشته باشید…؟؟

نظر من را می‌خواهید؟! من می‌گویم نه تنها هیچ ایرادی ندارد، بلکه بسیار نیز تأثیرگذار است… فقط باید راهش را به درستی بدانید…

 

برای شروع، گفتمان‌ها و حتی مصاحبه‌هایی با مخاطبان داشته باشید، نیازهایشان را بشناسید و تلفیقی از داستانشان را با داشتن یک طرح مناسب و یک تضاد حرفه‌ای که همان نیازشان است، در قالب یک داستان کلی و جذاب در اختیار مخاطبانتان قرار دهید.

با ایجاد یک شخصیت اصلی و جذاب در داستان که دچار یک مشکل و یک نیاز شده و ارائه راه حلی که در دستان شماست، شک نداشته باشید که مخاطبانتان را تا انتهای روایت این داستان با خود همراه میسازید…

اگر قصه گویی و قصه سازیتان خوب است، همین حالا شروع کنید…

 

تامین نیاز های کاربر

 

فرمول جادویی دهم : از عکس‌های مهم و جذاب وسخنان افراد معتبر استفاده کنید

تا اینجای کار به این نتیجه رسیدیم که بایستی از قالب‌های معمول تبلیغاتی دوری کرده و به صورت پنهان و با ارائه‌ی راهکارهای موفق و عملی به نوشتن یک رپورتاژ آگهی مناسب اقدام کنید…

اما… کمی بیش از این ها نیاز است… بله کمی بیش از این‌ها نیاز است

شما باید به قالب‌های استاندارد خبری نزدیکتر شوید و برای دستیابی به چنین موفقیتی، بایستی از عکس‌های مهم و جذاب با زیرنویس‌هایی روشنگرانه بهره بگیرید تا مخاطب خود را بیش از پیش درگیر محتوای مفیدتان کنید.

همچنین از سخنان افراد معتبر در زمینه های مرتبط با موضوعتان غافل نشوید. مثلاَ اگر مطلبی در رابطه باتأثیرگذاری فوتبال در جامعه دارید، به سراغ کتاب‌ها و نوشتارهای سر الکس فرگوسن، سرمربی افسانه‌ای منچستر یونایتد و مرد تأثیرگذار عرصه فوتبال بروید… اگر در رابطه با مسائل انگیزشی مطلبی دارید، به سراغبرایان تریسی، اسپنسر جانسون و آنتونی رابینز، نویسندگان پرفروشترین کتاب‌های انگیزشی که میلیون‌ها نسخه از آن در جهان به فروش رفته است بروید و یا اگر به دنبال محتوایی برای خانه و معماری هستید، چه کسانی بهتر از لوکوربوزیه و زاها حدید که برترین معماران قرن ۲۰ و ۲۱ هستند؟!

حالا اعتبار رپورتاژ آگهیتان چقدر بالاتر رفته است؟!

جواب مشخص است: خیـــــــــــــــــــلی…

فرمول جادویی یازدهم : ثابت کنید که حرفتان درست است!

آیا باید فقط به دنبال نقل قول از افراد مشهور بود؟! مشخصاَ خیـــر!

بگذارید بهتر توضیح دهم… شما همواره در یک رپورتاژ آگهی درست، ادعاها و راهکارهایی عملی مطرح می‌کنید. توجه داشته باشید که به موازات بیان این راهکارها، بایستی سری به مقالات و نشریات معتبر بزنید و افراد متخصص در زمینه‌ی مرتبط با موضوعتان را شناسایی کرده و با بهره‌گیری از ادعاها و نتایج مقالاتشان، بر درستی راهکارتان صحه بگذارید.

فرمول جادویی دوازدهم : مخاطبتان را به انجام یک اقدام عملی وادار کنید!

بر فرض آنکه تا این جای کار هم همه چیز به درستی پیش رفته باشد، مخاطب را نباید به حال خود رها کنید. شما بایستی با قراردهی راه‌های تماس، مانند قراردهی آدرس سایت، شمار تماس واحد فروش محصول و یا آدرس خرید حضوری، به طور مشخص و واضح به مخاطب خود القا کنید که چه کاری را باید برای حل نیاز خود انجام دهد.

حواستان باشد… با قرار ندادن اطلاعات شخصی خود برای مراجعه‌ی مخاطب در انتهای کار، مرتکب اشتباه استراتژیک بزرگی خواهید شد و در دو قدمی شکار، طعمه را از دست رفته خواهید دید!

فرمول جادویی سیزدهم : کلمات کلیدی رپورتاژ آگهیتان را بشناسید

موضوع اصلی محتوایتان چیست؟! کلمات کلیدی آن را استخراج کنید و حالا وقت آن است که سری به گوگل بزنید و بفهمید کجای کار رینگ رقابت هستید…!

باید متوجه شوید که کدام واژه کلیدی رپورتاژ آگهی‌تان بیشترین تعداد جستجو را به خود اختصاص داده و آن را به عنوان کلمه کلیدی اصلی خود انتخاب کنید. این مسئله علاوه بر آنکه درصد بالا آمدن مطلب شما در صفحات اول و رنکینگ گوگل از جانب مخاطب خود را افزایش می‌دهد، بلکه به موتور جستجوگر گوگل نیز می‌فهماند که موضوع اصلی محتوای شما چیست

 

کلمات کلیدی در رپورتاژ آگهی

فرمول جادویی چهاردهم : لینک سازی به واژه کلیدی اصلی

پس از انتخاب کلمه کلیدی اصلی مرتبط به رپورتاژ آگهی‌تان که بیشترین درصد جستجو در موتورهای جستجوگر را داشته باشد، بایستی توجه داشته باشید که برای افزایش درصد موفقیتتان در جذب مخاطب و صعود به صفحات اولیه گوگل، کلمات کلیدی مرتبط دیگری را هم به واژه کلیدی اصلیتان لینک کنید.

من به شما پیشنهاد می‌دهم که حتی به این مسئله نیز اکتفا نکرده و با شناخت نحوه‌ی جستجوی مخاطبانتان، سوالهایی را نیز به مانند یک قلاب ماهیگیری طرح کرده، به آب موتورهای جستجوگر انداخته و مخاطبان پرشمارتان را دانه به دانه صید کنید.

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که این کار چه لزومی دارد؟! من به شما به زبان ساده می‌گویم:

باید باهوش باشید… قطعاَ آن دست از مخاطبانتان که با هدف جستجوی یک نیاز خود در تور صید شما می‌افتند، خیلی بیشتر از افرادی که به صورت گذرا با رپورتاژ آگهی‌تان مواجه می‌شوند، به کارتان می‌آیند؛ چرا که اگر تور صیدتان محکم باشد، تا انتها با محتواهایتان همراه می‌شوند و شانس خرید از شما به مراتب بیشتر خواهد شد.‌

فرمول جادویی پانزدهم : خوبی‌ها را به جا بگذارید

می‌خواهم یک فلش بک به برترین آثار سینمایی جهان داشته باشم…

ارباب حلقه‌ها، هری پاتر، جادوگر شهر اوز، زیبای خفته و حتی آخرین شوالیه، دارای یک نقطه‌ی مشترک پایانی هستند و آن اینست که در پایان، تمامی شیاطین و مشکلات به زانو در می‌آیند و خوبی و خوشی بر همه جا مسلط می‌شود.

حالا این وظیفه به عهده‌ی شما هم هست که خالق یک پایان خوش برای داستانتان باشید و مشکلات را با ارائه راهکارها و پیشنهاد زیرپوستی محصولاتتان به مخاطب، به پایان برسانید و همه چیز را به همان حالت قبلی خود خود بازگردانید.

به یاد داشته باشید که به جز شیفتگان فیلم‌های پایان باز و دوستداران آثار تراژدی، همه مردم به دنبال حل تمامی مشکلات و یک پایان خوش برای نیازهای داستانشان هستند.

فرمول ۱۵+۱ : جاودانگی

جادوگران عزیز…بهره‌گیری از تمامی فرمول‌های عنوان شده، قطعاَ برای دستیابی به ترکیب محلولی که مخاطبانتان را با سحر و جادو به سمتتان بکشاند، برایتان کافیست…

اما آیا این پایان کار است؟! با عرض پوزش باز هم می‌گویم: خیــــــر…!

جاودانگی آن چیزیست که شما به ان نیاز دارید…

اگر در پی جاودانگی در تبلیغ یک محصول هستید، چه تحلیلی بهتر از آثار دیوید اگیلوی؟! اما او واقعاَ چه می‌کند؟!

دیوید اگیلوی اصرار دارد که همانطور که در توضیح یک محصول به خانواده خود دروغ نمی‌گوییم، به هیچ خانواده‌ی دیگری نیز نباید دروغ گفت! در واقع او همواره اصرار به پرزانته و جالب‌سازی یک محتوای کاربردی و مفید در عین رعایت شرافت دارد و با هنر خود در اکثر فضاهای یک آگهی بی‌جان، به عنوان یک مشاور دلسوز دست مخاطب خود را می‌گیرد… گویی در کنار مخاطب قدم می‌زند… از نکات جالب و کمتر شنیده‌شده‌ آن محتوا برای مخاطب خود می‌گوید… حتی به مخاطب، عکس‌های جالب با زیرنویس‌هایی روشنگرانه نشان می‌دهد و وقتی که اعتماد مخاطب را کاملاَ جذب شده می‌بیند، در گوشه‌ای از کادر، پیشنهاد محصولش را عملی می‌سازد…

حالا اگر شما جای آن مخاطب باشید چه می‌کنید؟ بله… قطعاَ اعتماد کرده و اقدام به خرید خواهید کرد! در واقع دیوید اگیلوی با هنرش به هر موضوع بی‌اهمیت بی‌جانی، جان بخشیده و با طرح داستان‌هایی خلاقانه و جالب توجه، آن محصول را به اوج توجه و جذابیت می‌برد.

حالا اگر شما چنین خلاقیت و جذابیتی را در کنار ارائه راهکارهای عملی در جهت حل نمودن مشکلات مخاطبتان در خود سراغ دارید و قادرید ایده‌هایتان را عملی سازید، چه خواهد شد؟!

جواب مشخص است… بی شک می‌توانید در مسیر جاودانه‌شدن در تولید رپورتاژ آگهی و فروش محصولاتتان قدم بگذارید…پس برایتان بهترین ها را آرزو داریم…

  • ۹۸/۰۶/۰۹
  • رضا یاری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی